Anmeldelse
Det var på en alle måder
bemærkelsesværdig debut, der fandt sted i Helligåndskirken forgangne week-end. Krisztina Vas Nørbæk,
herboende organist og kordirigent med embede i Messiaskirken, foretog springet
fra det forholdsvis ubemærkede musikerliv til det gennemført professionelle, og
efterlod et måbende publikum i den stopfyldte kirke med indtryk, det ikke er
muligt at ryste af sig. Værker af Heinz-Werner Zimmermann, Marc-Antoine
Charpentier og Bernhard Lewkovitch afvikledes med fuldt udviklet sans for
skiftende stilarter og stemningsanslag, og med det indiskutable talents mange
facetter i udlægningen af den iderigdom, hvormed et sådant broget program
naturligt nok stiller sine krav. Alene Krisztina Vas Nørbæks
optræden, præget af værdighed og ro, kaldte på den største opmærksomhed, og det
er ikke for meget sagt, at den i kirken forsamlede skare af almindelige
koncertgængere og musikalske honoratiores undervejs i udformningen af mange
detaljer holdt vejret.
Det er kort og godt en
betydelig kunstnerinde man her har med at gøre, ligegyldigt om der var tale om
Brahms’ Job-motet ”Warum”, Brittens stort anlagte ”De barmhjertiges kantate”,
Zimmermanns ”Wachet auf”, eller Lewkovitch’s ”Il Cantico delle Creature” efter
Frans af Assisi for otte sangere, over alt herskede der en indsigt i tingene,
der søgte og korresponderede med kernen i hvert enkelt værk. Blandet kor,
strygerkvartet og strygerensemble (Britten) var de redskaber debutanten havde
til sin rådighed, såvel Malmø Kammerkor som diverse solister og
instrumentalister fulgte på beundringsværdig vis forskrifter og anvisninger der
udgik fra dirigentens letlæselige håndføring og mimik i det hele taget. Det vil
afgjort vise sig, at vi i Krisztina Vas
Nørbæk har et stort dirigenttalent, som forhåbentlig vort
musikliv vil forstå at værdsætte efter fortjeneste.
Bernhard Lewkovitch
(Kristeligt Dagblad)
|